Veel eten, veel rijden - Reisverslag uit Requena, Spanje van Jan Heek - WaarBenJij.nu Veel eten, veel rijden - Reisverslag uit Requena, Spanje van Jan Heek - WaarBenJij.nu

Veel eten, veel rijden

Door: Jan Heek

Blijf op de hoogte en volg Jan

08 September 2016 | Spanje, Requena

Gezien de hitte hebben we gekozen voor de korte route naar Cuenca, het is nu 80 km i.p.v. 174 km. Paul had nog via google Earth gezien dat er grotwoningen onderweg te zien zouden zijn, doch die bleken niet te vinden. Kort na het middaguur komen we al bij ons hotel aan. We verblijven op een tweekamer appartement met alles erop en eraan. Probleem was dat het boven op de heuvel ligt en wij dus elke keer als we het stadje bezocht hebben, we zo’n 600 meter moeten klimmen.
Cuenca heeft een aantal bezienswaardigheden maar is het meest bekend om zijn “hangende huizen” waarvan de balkons boven het ravijn hangen. Verder ligt het tussen twee diepe rivierdalen wat enkele prachtige vergezichten oplevert. We zijn hier twee dagen, dinsdag en woensdag. We worden gewezen op het restaurant San Juan in het centrum en bestellen de eerste avond het dagmenu van 15 euro p.p. in de veronderstelling dat je 1 voorgerecht, 1 hoofdgerecht en 1 toetje krijgt. Echter, het voorgerecht bestaat al uit 4 gerechten, bestaande uit een heerlijke salade, croquetten, koude vis mousse en calamares. En als we dit op hebben komt er voor Paul een enorm stuk lamsbout en voor mij een moot zalm op de huid gebakken. Dan wordt dat geheel voorzien van een liter huiswijn en een toetje in de vorm van een ijsje. Als we afrekenen zijn we 34 euro kwijt, dat is inclusief de 2 flinke pilsjes die we vooraf dronken. De volgende avond hebben we dit nog maar een keertje overgedaan met dien verstande dat we gekozen hebben voor de overige keuzemogelijkheden als vooraf: gebakken ei met aardappelschijfjes, vleesragout, notensalade en als hoofgerecht kreeg Paul zwaardvis en ik een gegrilde zeebaars. De wijn konden we niet eens meer op. Weer voor 17 euro p.p. ’t heertje.
Hebben we nog wat gezien? Jazeker, in de kathedraal van Cuenca was een tentoonstelling van AI WEI WEI, een chinees kunstenaar die wereldberoemd is. Daarnaast was de kerk ook imposant. Nog even het museum van Cuenca ingegaan doch daar lagen vooral voorwerpen uit de oudheid.
En omdat het de heetste dag van onze reis betrof (donderdag wordt het minder heet) besloten we een lange siesta te houden in onze airconditioned hotelappartement.
Op dondermorgen zijn we vroeg op want we gaan ondanks de verwachte 33 graden, toch de hele tour van 243 km naar Requena maken. Eerst rijden we nog een rondje om Cuenca door het dal met mooi uitzicht op de stad. Vervolgens zijn we na 40 km bij een uniek natuurpark: Ciudad Encantada, ofwel de “Betoverde Stad”. Een voetpad van ca. 3 km voert je door een bizar landschap van rotsformaties die lijken te zweven. Als we dit hebben volbracht is de temperatuur al weer boven de 30 graden. We moeten nog een heel eind door een woest landschap. Met slechts een korte stop in het vestingstadje Cañete bereiken we rond 16 uur ons hotel in Requena, de temperatuur is dan alweer 33 graden. Snel een douche en een pilsje en een siesta van een uurtje waarna we weer monter dit historische stadje in kunnen. Er is een labyrint van grotgangen en de streek is beroemd om zijn wijnen. Dat wordt vast gezellig.
Zaterdag rijden we 205 km naar Teruel maar dan zou het al behoorlijk afgekoeld zijn, d.w.z. onder de 30 graden. Wordt vervolgd.

Tags: Requena