Noord-Ierland in de zon - Reisverslag uit Londonderry County Borough, Verenigd Koninkrijk van Jan Heek - WaarBenJij.nu Noord-Ierland in de zon - Reisverslag uit Londonderry County Borough, Verenigd Koninkrijk van Jan Heek - WaarBenJij.nu

Noord-Ierland in de zon

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

10 Juni 2017 | Verenigd Koninkrijk, Londonderry County Borough

De trip van Oban naar Stranraer begon in de regen en eindigde in de regen. Paul z'n linkerlaars was zelfs volgelopen ondat er een kiertje van z'n regenbroek open stond. Kortom, het was afzien. Zonde, want we kwamen langs mooie vergezichten zoals het Loch Lomond en het Trossachs National Park. Het centrum van Stranrear stelt niet veel voor, na het eten zoeken we dus al snel ons bed op want de volgende morgen moeten we ons op tijd melden voor de overtocht naar Larne in Noord-Ierland.

Als we op tijd bij de Ferry aankomen, blijkt deze tenminste een uur vertraagd te zijn. Daardoor zijn we pas rond 13:30 uur in Larne. Maar op deze dag is eindelijk de zon doorgebroken en blijft het de hele dag droog. We kunnen de fraaie kustroute rijden, de z.g. Antrim Coast Road. Deze smalle kustweg heeft hellingspercentages van soms 20% en slingert zich soms hoog boven de zee langs de rotsen. We wilden een aantal bezienswaardigheden bezoeken maar de tijdsdruk en de toegangsprijs van 12 Pond p.p. deden ons besluiten daarvan af te zien.
Rond 18:30 uur bereiken we dan Londonderry waar we een B&B verblijf hebben.

Op zaterdag, de 10e juni, schijnt wederom de zon en lopen we meer dan 6km naar o.m. de beruchte wijk rond Rossville Street waar in 1972 de conflicten tussen de diverse groeperingen leidde tot het doodschieten van 13 demonstranten door het Britse leger. Er volgden vele jaren van bomaanslagen en schietpartijen. We bekijken de "murals", muurschilderingen die over die periode gaan en wandelen vervolgens over de stadsmuren en door het centrum.

De komende dagen rijden we langs de westkust, eerst naar Sligo en dan de dag daarna naar Galway. We komen dan onderweg op de meest afgelegen punten van onze reis.

• 10 Juni 2017 - 18:14

Fijtje:

Geweldig. Hoop dat jullie mooi weer houden, want die route is prachtig. Hoop dat de Cliffs of Mohair goed te zien zijn. We reizen weer helemaal mee.