Athene bij dag en nacht - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Jan Heek - WaarBenJij.nu Athene bij dag en nacht - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Jan Heek - WaarBenJij.nu

Athene bij dag en nacht

Door: Jan Heek

Blijf op de hoogte en volg Jan

01 Juni 2014 | Griekenland, Athene

We hebben een openbaar vervoer pas waarmee we onbeperkt gebruik kunnen maken van bus en metro. Doch om op de Acropolis te komen, moet je echt te voet klimmen. Daarnaast is Athene één grote verzameling van straatjes met winkeltjes en bezienswaardigheden. We hebben de afgelopen dagen dan ook vele kilometers gelopen. Vrijdagavond, als we op weg zijn naar een leuk pleintje met restaurants, in het wijkje Exarhia, zijn we getuige van een anarchistische aanval door een groep van ca. 10 gemaskerde mannen op een drietal motoragenten. Met veel geschreeuw en door het omtrappen van de politiemotoren ontstaat er ter plaatse een grimmige sfeer. Wij maken ons snel uit de voeten want voor je het weet vliegen de kogels je om de oren. Achteraf blijkt dit regelmatig te gebeuren omdat dit wijkje een broeinest van anarchie is, wisten wij veel.
Gisterenavond waren wij op uitnodiging van ons hotel naar een theater in de wijk Ghazi. De voorstelling betrof een vertolking van het 2.500 jaar oude epos Electra wat destijds geschreven is door Sophokles. Alhoewel de performance in het Grieks was, werden de teksten zowel in het Duits als in het Engels geprojecteerd. Was dus goed te volgen. Na afloop rond 23 uur even de wijk Ghazi in en dan zie je dat alle restaurants vol zitten met eters, dat alle kroegen vol zitten met jeugdigen en dat het één groot feest lijkt. Ook de metro zit om middernacht propvol. Wat wil je met meer dan 7 miljoen inwoners in dit gebied.
Vandaag dan alsnog naar het museum en de Hallen (markt). Morgen stappen we weer op tijd op de motor richting Delphi.
NB Paul is nagenoeg genezen van zijn hoofdwond, echter ikzelf heb een verkoudheid opgelopen.

• 01 Juni 2014 - 10:44

Suus:

He Pap! Dat klinkt allemaal als erg mooi! En een beetje heet hier en daar. Doe je wel voorzichtig met al die enge wegen, anarchisten, inktvissen en scherpe stalagtieten? Fijn dat Paul goed geneest. Veel plezier nog!

Tags: Athene