Berg op berg af, klooster in, klooster ui - Reisverslag uit Ávila, Spanje van Jan Heek - WaarBenJij.nu Berg op berg af, klooster in, klooster ui - Reisverslag uit Ávila, Spanje van Jan Heek - WaarBenJij.nu

Berg op berg af, klooster in, klooster ui

Door: Jan Heek

Blijf op de hoogte en volg Jan

31 Augustus 2016 | Spanje, Ávila

Twee tandartsen op 50 meter van het hotel, de eerste is nog met vakantie, de tweede kan Paul pas over drie dagen helpen. Dan maar even volhouden met wat later bleek geen gebroken, maar een losse tand. Dus wat laat op weg naar Segovia. Onderweg gestopt bij San Ildefonso alwaar het Palacio Real la Granja zich bevindt. Dit paleis moest wedijveren met Versaille en dat doet het ook. Prachtige gebouwen en nog mooiere tuinen. Het is weer meer dan 30 graden dus we lopen kort rond, maken wat foto’s en zijn dan alweer op weg naar Segovia.
Ons hotel ligt zo’n 1500 meter van het centrum dus lopen we de nodige kilometers om deze eeuwenoude stad te bezoeken. Meest opvallende bouwwerk is het Romeinse aquaduct dat stamt uit het begin van onze jaartelling. En zoals bij alle toeristische stadjes is het ook in Segovia redelijk druk met Spaanse toeristen. We nestelen ons op een leuk terras en als onze eerste gang geserveerd wordt, begint een tweetal gitaristen aan het tafeltje naast ons te spelen, de één op een mandoline, de ander op een gitaar. Al snel is het bar gezellig om ons heen als de diverse gasten meezingen.
Op de 30e augustus wandelen we weer naar het centrum en bezoeken nu de Kathedraal van Santa Maria en vervolgens het kasteel Alcàzar. Het blijft nog steeds erg warm en we slenteren terug naar ons hotel om daar middels een langdurige sièsta ons voor te bereiden op wederom een bezoek aan het centrum.
De volgende ochtend van de 31e augustus zijn we op tijd op. We nuttigen een ontbijt onder het aquaduct en rijden dan wederom met stralend mooi weer richting Avila. De route gaat via de heuvels/bergen van het Nationaal Park “De la Sierra de Guadarrama”. Berg op, berg af en door dichte bossen. We willen een beroemd klooster “Monasterio del Paular” van buitenaf bekijken doch dat kan niet zonder eerst te betalen. De tijd ontbreekt ons dus rijden we door naar San Lorenzo, één van de lievelingsplekjes van de Madrilenen. Hier bevindt zich een enorm gebouwencomplex “Escorial” waarin één van de beroemdste musea van Spanje is ondergebracht. Er zijn zelfs enkele schilderen en wandtapijten van Jeroen Bosch te bewonderen. Na ons bezoek blijkt de buitentemperatuur weer flink opgelopen: 35 graden. De laatste 80 km naar Avila zijn dan ook zeer vermoeiend door deze hitte. Des te beter smaakte het pilsje dat we na aankomst konden nuttigen.
’s-Avonds op het Plaza Victoria lekker gegeten (compleet menu voor 12,90 euro) en weer op tijd naar ons hotel om dit verslagje te schrijven. Morgen bezoeken we de diverse stadsmuren, kerken en palazzos in Avila. Overmorgen rijden we via de bergen naar Toledo, dan meld ik me weer.

Tags: Segovia, Avila