Toledo en een verzengende hitte - Reisverslag uit Sacedón, Spanje van Jan Heek - WaarBenJij.nu Toledo en een verzengende hitte - Reisverslag uit Sacedón, Spanje van Jan Heek - WaarBenJij.nu

Toledo en een verzengende hitte

Door: Jan Heek

Blijf op de hoogte en volg Jan

05 September 2016 | Spanje, Sacedón

Als we vrijdagavond de stad in gaan is het nog steeds erg warm. Ons hotel ligt onderaan de heuvel, het centrum bovenop de heuvel. We moeten zo'n 100 meter omhoog door de smalle straatjes, zweten dus. Maar als we uiteindelijk op het centrale plein voor de kathedraal van Toledo aankomen, worden we getrakteerd op live muziek en meerdere marktstalletjes met handwerk en zo. Het is dan inmidddels 21 uur en lekker druk. Zie de foto.
Een goed restaurant vinden is een andere zaak. We worden naar binnen gelokt met "compleet drie gangen menu voor 15 euro" , maar als we eenmaal willen bestellen blijkt dat alleen voor de lunch te gelden. Kortweg gezegd, we kregen weinig voor veel.
Op zaterdag zijn we langs een aantal bezienswaardigheden gelopen, dus weer de heuvel op en af. Zo bezochten we het museum El Greco, twee synagogen, enkele kerken en natuurlijk de kathedraal. Wederom zijn we verbaasd over de omvang en pracht en praal van het interieur. 's-Avonds herhaalt zich het drama van het eten in een fout restaurant, wederom betalen we te veel voor te weinig.
Op zondag is de temperatuur boven de 36 ssgraden en wandelen we eerst langs de oevers van de rivier de Taag naar het andere eind van de citadel om aldaar zo'n 100 treden omhoog te klimmen. Stom, want 50 meter verder bleek er een roltrap te zijn. Vervolgens willen wij het mnuseum in het Alcàzar van Toledo bezoeken, doch er is een arbeidsconflict en we mogen er niet in.... wel een kleine expositie in het voorgebouw mogen we gratis bekijken. Gelukkig wordt dit gecompenseerd door het fraaie museum dat naast het Alcàzar gelegen is: Museum Duque de Lerma.
We wandelen nog wat door de hitte en besluiten al spoedig om een taxi te nemen die ons in 10 minuten naar ons hotel brengt waar het verkoelende pilsje al weer wachtte.

Maandagochten zijn we vroeg uit de veren want we gaan zo'n 250 km rijden en de voorspelling is dat het 38 graden wordt. We rijden eerst een flink stuk snelweg en vervolgens binnendoor langs enkele bezienswaardigheden zoals het Palacio Real in Aranjuez wat op Versaille lijkt, we stoppen even in Chinchon om aldaar het Plaza Mayoor te bezoekn wat tevens een arena voor stierenvechten is, en via Guadalajara rijden we dan nog even een paar bergjes over naar Sacedón. Ons hotel is een paleisje, met een fraaie tuine en zwembad. Dit stukje schrijf ik zittend aan de rand van het zwembad.

Morgen wordt de heetste dag voorspeld, mogelijk 40 graden (44 graden in zuid-Spanje). We gaan naaar Cuenca en kunnen kiezen, of snel (kortste weg ca. 100 km) of via de bergen (173 km). Ik laat nog wel weten wat het geworden is.

Groetjes,
Jan

• 06 September 2016 - 10:36

Robert:

Hi Jan,

Klinkt weer als een mooie trip! Doe met dat warme weer maar wel lekker rustig aan en dus niet TE veel...
    geniet er van en ik kijk uit naar het volgende verslag.

grt
    Robert